Fenomenais grįstas ugdymas
2025 m. pradžioje Širvintų „Atžalyno“ progimnazijoje prasidėjęs fenomenais grįstas ugdymo projektas „Beaparatė fotografija. Šviesos piešiniai“ sėkmingai įtraukė 5B ir 6A kl. mokinius į kūrybines fotografines veiklas, susijusias su programos „Tūkstantmečio mokyklos“ (TŪM) kultūrinio ugdymo principais.
Tris mėnesius dalyviai tyrinėjo analoginės fotografijos technikas be fotoaparato, mokėsi kurti fotogramas, chemigramas ir kitus vaizdinius, jungiančius meną su mokslinėmis disciplinomis.
Ugdymo procesą vedė Aurelija Maknytė – meno licenciatė, mokytoja metodininkė ir Lietuvos kultūros tarybos ekspertė. Jos vedamos pamokos skatino mokinius ne tik praktikuoti fotografiją, bet ir reflektuoti jos ryšį su istorija, muzika, literatūra bei psichologija. Mokiniai analizavo portretą, peizažą, natiurmortą, diskutavo apie kūrybos ribas, ieškojo sąsajų su TŪM kultūrinio ugdymo principais.
Projektas vyko kolektyvinėje ir individualioje kūrybinėje erdvėje, leido mokiniams eksperimentuoti ir atrasti naujas išraiškos formas. Kovo mėnesį projekto dalyviai tyrinėjo vidinio peizažo sampratą, o balandį eksperimentavo su erdvine fotograma, ieškodami trimatės kompozicijos galimybių. Šis procesas suteikė mokiniams galimybę geriau suprasti kultūrinės edukacijos svarbą, įprasmino TŪM kultūrinio ugdymo metodus praktikoje.
Balandžio 29 d. progimnazijoje įvyko baigiamasis renginys – mokinių surengta paroda, kurioje pristatyti kūrybiniai rezultatai. Eksponuojami darbai atskleidė fotografijos technikų įvairovę, kūrybinių idėjų originalumą ir mokinių gebėjimą interpretuoti vaizdus. Parodos metu buvo aptarti ne tik vizualiniai aspektai, bet ir TŪM kultūrinio ugdymo integracija, diskutuota apie kūrybiškumo tęstinumo galimybes ir kultūrinės edukacijos svarbą. Baigiamąjį renginį vedė progimnazijos direktoriaus pavaduotoja ugdymui Rita Suchockienė, parodos darbus pristatė menininkė Aurelija Maknytė (beje, buvusi „Atžalyno“ mokyklos mokinė), eksponatus nuotraukose įamžino mokytojas Kęstutis Misiūnas.
Projektas ne tik lavino techninius fotografijos įgūdžius, bet ir skatino mokinių drąsą eksperimentuoti bei atrasti saviraiškos būdų. Mokiniai suvokė fotografiją kaip būdą pasakoti istorijas, tyrinėti save ir aplinkinį pasaulį.
Progimnazijos Menų kiemelyje eksponuojama paroda tapo įrodymu, kad fenomenais grįstas ugdymas gali būti ne tik edukacinė veikla, bet ir erdvė kūrybinei laisvei bei naujų meninių patirčių atradimui.
Mokytojas Romas Zibalas
Kartu su #Tūkstantmečiomokyklos.
Projektas finansuojamas Europos Sąjungos #NextGenerationEU lėšomis. „Tūkstantmečio mokyklų“ programą įgyvendina Europos socialinio fondo agentūra.